keskiviikko 14. toukokuuta 2014

Visuaalisuuden monet muodot

"Visuaalisuus ja kuva ovat vahvana lehtimaailmassa" toteaa Jasso Lamberg Lahden muotoilu- ja taitelijainstuutin visuaalisen viestinnän tutkija.
 Lamberg vertailee väitöskirjassaan lehtien visuaalista viestintää. Hän kertoo, että kuinka  paljon visuaalisuutta liittyy jopa kansikuviin. Visuaalisuus ilmaisee lehdissä erilaisia asioita, kuten Lamberg kertoo vertailussaan iltapäivälehtiin ja aamun sanomalehtiin. Iltapäivälehdissä otsikot ovat isolla ja näyttävästi houkutellaakseen lukijoita. Aamun sanomalehdissä visuaalisuus näkyy niin, että on sopivassa suhteessa kuvia ja tekstejä, toteaa Lamberg.  Hän hauskuuttaa yleisöään sanomalla, että esimerkiksi Britannian luetuin ja "keltaisen lehdistön lippulaiva" The Sunin Art Director suunnittelee lehden sisällöt aina paperille. Miksi tämä on hauskaa, koska The Sun yleensä luetaan kahvipöydässä ja sitten heitetään roskiin. Eli lehden tekemiseen käytetään paljon aikaa siihen nähden, että ihmiset vain vilkaisee sen ja sitten heittävät pois.
  
Typografiaa eli kirjainten visuaalisuutta näkee kaikkialla, toteaa Lahden muotoilu-ja taideinstituutin alumni ja graafinen suunnittelija Christopher Leka. Hän kertoo siitä, kuinka erilaiset yritykset viestivät tekstityyppien avulla. Esimerkiksi hautauspalvelun visuaalinen ilme voi muistuttaa enemmän pesulan logoa kuin hautaustoimistoa. Leka kysyykin yleisöltä käyttäisitkö hautauspalvelua joka muistuttaa visuaaliselta ilmeeltään enemmän pesulaa kuin hautauspalvelua? Hän ottaa mallikseen myös popparienkeli nimisen levyliikkeen, joka on ottanut typografiassaan mallia 60-luvun San fransciscon musiikkijulisteista.
     
Valokuvaaja Ida Pimenoff kertoo valokuvien tuottamista mielikuvista. En haluaisi olla kriittinen, mutta minun makuuni Pimenoff toi liikaa itseään esille ja en ymmärrä taidekuvan merkitystä nykyisessä valokuvakentässä. Joskus ihmisen elämään liittyviä kuvia on mukava katsoa, mutta en itse päässyt kuviin oikein sisään ja ne eivät aiheuttaneet kuvan kiinnostavuuden nousemista uudelle tasolle. Mutta tämähän oli vain minun mielikuva valokuvista.
   
Aalto-yliopiston tutkija Hanna Weselius käsittelee väitöskirjassaan henkilökuvan merkitystä aikakauslehtigenressä. Hän toi hyvin esille erilaiset henkilökuvan piirteet, mutta seminaarin pääaihe jäi vain viiden minuutin mittaiseksi?!

Nämä edellä mainitut henkilöt olivat puhumassa yrityksen visuaalinen viestintä seminaarissa tiistaina 13.5 Lahden muotoiluinstituutissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti